Dagens recept- Focaccia med bär

Här kommer det ett litet recept på focaccia, ett italienskt bröd men med svensk touch :P
Det passar både till piknick, efterrätt/fikabröd, till matbröd eller som mellanmål.
Lite allt-i-allobröd med andra ord ;)


Focaccia med bär


1långpannebröd
Tid: 2h
Ugn: 200*




Ingredienser

25g jäst
5dl ljummet vatten (37*)
1msk flytande honung
1msk salt
2msk olivolja
12dl vetemjöl
olivolja
200g frysta eller färska lingon, eller andra bär
(250g ricottaost)
2msk flytande honung


Gör så här

Smula ner jästen i en bunke och planda med ljummet vatten, honung och salt.
Tillsätt olivoljan och rör i vetemjölet.
Blanda till en kladdig deg och låt jäsa i ca 1h under bakduk.

Olja in händerna med olivolja och klappa ut degen i en långpanna, 30x40 cm, med bakplåtspapper.
Strö över lingon eller andra bär. Bred sedan ut ricottaost (kan uteslutas) och ringla över honung.
Låt jäsa i 20min.
Grädda mitt i ugnen 30-35min.




Men då jag bakade dessa härom dagen tog jag 7dl vetemjöl och 5dl havregryn och jag hade ingen ost på :P

Och idag när jag bakade dehär igen, så använde jag mig utav banan och hallon ist för lingon, och hade 6dl fullkornsvetemjöl och 8dl havregryn :)






Supersmaskigt! :)







Kommentarer
Postat av: kockajävln

Åh va gott det ser ut!!:) Ska genast testa detta!!:)

2012-02-28 @ 16:46:31
URL: http://hetchili.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0